czwartek, 30 listopada 2017

Warszawa przyłapana... w listopadzie 2017 (plus rekomendacje na grudzień)

Szczerze mówiąc trochę boję się zabudowy terenu wokół Pałacu Kultury i Nauki, a to powoli staje się faktem. W tym miesiącu wyłoniono bowiem pięć projektów zabudowy Placu Defilad, z których ostatecznie jeden ma zostać wybrany do realizacji. Plac roboczo nazwano Placem Centralnym, wszak defilady odeszły do lamusa, zresztą gdy na tym skrawku centrum miasta staną dodatkowe budynki, choćby siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej, raczej nie będzie już miejsca na żadne defilady. Może jednak moje obawy są nieco na wyrost, bo wybrane koncepcje wcale nie są takie złe. Jedna zakłada taflę wody pośrodku placu, inna większą niż obecnie ilość zieleni. Na wizualizacjach każda wygląda ciekawie, choć zdaję sobie sprawę, że wizualizacje często dalekie są od późniejszej rzeczywistości. 

A ta rzeczywistość może okazać się niezbyt łaskawa dla samego Pałacu. Przez media przetoczyła się niedawno burza po wypowiedzi jednego z polityków, który nie miałby nic przeciwko jego wyburzeniu. Warszawiacy się podzielili. Część przyklasnęła temu pomysłowi uznając budynek za pomnik Stalina, inni Warszawy bez Pałacu sobie nie wyobrażają. Zaliczam się do tej drugiej grupy. Nie, żeby mnie jakoś zachwycał swoją architekturą, ale przez tyle lat stał się jedną z wizytówek stolicy, na tyle okazałą, że widoczną z daleka, gdy mija się rogatki miasta. Ten widok to dla mnie zawsze ciepłe skojarzenia z powrotami do domu, może dlatego, że odkąd ja jestem, on zawsze był. Jako licealistka i studentka przez długie lata regularnie odwiedzałam Teatr Studio, a jeszcze potem swoim gościom spoza miasta pokazywałam panoramę Warszawy z trzydziestego piętra tego przez lata najwyższego stołecznego budynku. Nie wiem, czy z jakimkolwiek innym budynkiem w Warszawie mam związanych tyle wspomnień.

Listopadowa aura w tym roku nie rozpieszczała (jakby kiedykolwiek było inaczej). Zawsze powtarzam, że to najlepszy miesiąc na nadrabianie muzealnych zaległości. Nie bez przyczyny niektóre w tym miesiącu nie pobierają opłat za wstęp, w innych zaś w tym okresie ruszają ciekawe ekspozycje czasowe. Ja tym razem postawiłam na Muzeum Narodowe w Warszawie. Aktualnie można oglądać dwie interesujące wystawy czasowe: "Biedermeier" i "Miejska rewolta. Awangarda w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie". Chciałam zobaczyć przede wszystkim awangardę, ale okazało się, że na wszystkie wystawy czasowe można wejść na jeden bilet, więc poszłam zobaczyć także biedermeier, chociaż nie przepadam ani za tym stylem, ani za epoką, w której powstawał. A mimo to wystawa podobała mi się bardzo! Jest i malarstwo, i meble, i szkło, i porcelana, i biżuteria, i ubiory. Mnóstwo eksponatów! Wystawa jest kolorowa i bardzo miła dla oka. Awangarda ciekawa, ale z kolei dość skromna, bo w założeniu prezentuje jedynie prace na papierze, czyli obrazy, rysunki, grafikę oraz awangardowe czasopisma. 





NOWOŚĆ! REKOMENDACJE NA GRUDZIEŃ

Po publikacji wpisu podsumowującego październik w Warszawie dostałam mnóstwo sygnałów, że przegapiliście wystawę Escape Rooms I Pop Up Gallery, która dostępna była dla zwiedzających jedynie przez miesiąc. Pojawiły się hasła w stylu: gdybym wiedział/a wcześniej... Jest w tym trochę mojej winy, ponieważ dzielę się z Wami ciekawymi wydarzeniami w Warszawie zawsze pod koniec miesiąca, bez względu na to, ile one trwają. Wychodząc zatem naprzeciw Waszym oczekiwaniom postanowiłam na próbę polecać Wam niektóre wydarzenia z wyprzedzeniem. To będzie bardzo subiektywny wybór - miejsca i wystawy, które sama będę chciała zobaczyć i które mam nadzieję pojawią się potem w comiesięcznym podsumowaniu. W grudniu w Warszawie zwykle dużo się dzieje, przede wszystkim za sprawą magii Świąt Bożego Narodzenia. Mam nadzieję, że w poniższym zestawieniu każdy znajdzie coś dla siebie.

Targi "Grecka Panorama" (2-3 grudnia 2017 r., Stadion Narodowy)


Jest to impreza przede wszystkim branżowa, ale jeśli ktoś wybiera się do Grecji, powinien na nią zajrzeć, bowiem można zebrać sporo materiałów na temat różnych regionów tego kraju. W ubiegłym roku wiedząc już, że będę m.in. w Ioanninie, odwiedziłam stoisko regionu Epir i dostałam mapkę miasta oraz foldery poświęcone najważniejszym atrakcjom, które przydały mi się na miejscu. Podczas ubiegłorocznej edycji znalazłam też... wyspę, na której spędzę przyszłoroczne wakacje!

Na targach można także zaopatrzyć się w oliwę, sery, wina, przyprawy (uwielbiam greckie oregano!) i mnóstwo innych greckich produktów.

Konieczna rejestracja.



Wystawy


Obie wspomniane w poście wystawy czasowe w Muzeum Narodowym w Warszawie będzie można jeszcze zobaczyć przez cały grudzień: "Biedermeier" do 7 stycznia 2018 r., zaś ekspozycję "Miejska rewolta. Awangarda w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie" do 21 stycznia 2018 r. W grudniu Muzeum Narodowe szykuje także prawdziwą petardę dla miłośników sztuki XX w. - otwarcie stałej Galerii Wzornictwa Polskiego zapowiedziane na 15 grudnia tego roku. Muszę przyznać, że dawno już na żadną ekspozycję, tym bardziej stałą, nie czekałam tak bardzo!



Muzeum Sztuki Nowoczesnej zaprasza na wystawę pt. "Inny Trans-Atlantyk. Sztuka kinetyczna i op-art w Europie Wschodniej i Ameryce Łacińskiej w latach 50. – 70." (od 17 listopada 2017 r. do 11 lutego 2018 r.).

W Muzeum Warszawy natomiast 6 grudnia ruszy pierwsza ekspozycja czasowa. Nosi tytuł "Mikrokosmos rzeczy: publiczne i prywatne życie kolekcji" i będzie pokazywać historię tworzenia kolekcji Muzeum Warszawy oraz opowiadać o tym jak zwykłe rzeczy codzienne przeobrażają się w muzealne eksponaty, a prywatne wnętrza w sale wystawiennicze. Wystawę będzie można oglądać do 18 marca przyszłego roku.

Z kolei w Centrum Promocji Kultury Praga-Południe przy Podskarbińskiej 2 prezentowana jest wystawa fotograficzna pt. "Wznieść się wyżej!". Pokazuje zdjęcia z balonowych przelotów nad Warszawą w październiku br., w ramach projektu Balloon Sci-Art Gallery. W czasie lotu prowadzona była bezpośrednia transmisja przez sieć internetową i radiową do wybranych odbiorców na całym świecie: placówek naukowych, galerii artystycznych, placówek dyplomatycznych oraz osób prywatnych. I tu muszę się czymś pochwalić. Na wystawie prezentowane jest także jedno z moich zdjęć!

Królewski Ogród Światła (28 października 2017 r. - 25 lutego 2018 r., Pałac w Wilanowie)


W Wilanowie ruszyła kolejna edycja "Królewskiego Ogrodu Światła". Będzie można ją oglądać aż do 25 lutego 2018 r. Wstyd się przyznać, ale wybieramy się tam rodzinnie co roku i dotąd nie udało nam się dotrzeć.

Świąteczna iluminacja Warszawy (9 grudnia 2017 r., tuż po zapadnięciu zmroku)


Warszawa rozbłyśnie świątecznie jak co roku. Ciekawa jestem, jakie nowe akcenty pojawią się w tegorocznym wystroju Traktu Królewskiego. Nowością natomiast będzie pierwszy zimowy pokaz multimedialnych fontann na Podzamczu. Fontanny nie będą jednak tryskać wodą, a światłem. Pokazy odbędą się 9 i 10 grudnia o pełnych godzinach od godz. 16:00 do 21:00. 



Jarmarki Bożonarodzeniowe


Moda na odwiedzanie Jarmarków Bożonarodzeniowych, szczególnie na zachód od Polski, trwa już od kilku lat, ale mam wrażenie, że w tym roku osiągnęła jakieś apogeum. Nie jestem w stanie zliczyć, ile w ciągu ostatniego miesiąca przewinęło mi się przed oczami blogowych artykułów zachęcających do odwiedzenia choć jednego. To kolejna, po Walentynkach i Halloween, moda, która do Polski trafiła z zagranicy. Jarmarki organizowane przed Świętami Bożego Narodzenia są popularne szczególnie w kulturze krajów protestanckich. Kramy wystawiane są najczęściej na rynkach miast. W Polsce najładniejszy i najbardziej wystawny odbywa się obecnie chyba we Wrocławiu, jednak moda na małe drewniane domki oferujące bombki, słodycze, rękodzieło i... grzane wino dociera także nad Wisłę. W tym roku w całej Warszawie planowanych jest kilka takich jarmarków.

Najbardziej znany, na Starym Mieście wzdłuż murów Starówki tuż przy Placu Zamkowym, ruszył już 25 listopada i będzie można go odwiedzić do 7 stycznia przyszłego roku.



Kolejne dołączą w najbliższych dniach: przed centrum handlowym Złote Tarasy vis a vis Pałacu Kultury i Nauki (1-23 grudnia), na Pl. Narutowicza (9-23 grudnia), czy weekendowy przed Urzędem Miasta na Targówku (16-17 grudnia). 

Kiermasze świąteczne organizują też muzea: Muzeum Etnograficzne (9-10 grudnia) i Muzeum Azji i Pacyfiku (9 grudnia).

Lodowiska


Uroku zimowej Warszawie bez wątpienia dodają lodowiska, pod warunkiem oczywiście, że jest mróz, choć coraz więcej jest również sztucznych. Swoje ma praktycznie każda dzielnica, ale najbardziej malowniczo położone jest na Rynku Starego Miasta, który przez ten krótki okres wygląda jak z pocztówek UNICEF-u.



W tym roku, po raz drugi, lodowisko będzie także na Placu Europejskim. To z kolei ma chyba najciekawszą lokalizację w Warszawie, pomiędzy rozświetlonymi tysiącem okien biurowcami. 



To by było na tyle, ale mam do Was prośbę: dajcie proszę znać, czy w kolejnych miesiącach chcielibyście podobne zestawienia i czego w tym brakuje (może koncerty, premiery teatralne lub kinowe?). A może wiecie jeszcze o czymś wartym polecenia? Podzielcie się swoimi pomysłami na grudzień!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz